Vanaf voorjaar 2021 subsidie voor aanschaf uitstootvrije bestelbussen

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 zo’n 30 Nederlandse steden een zero emissiezone invoeren voor stadslogistiek. Daarbij is ook afgesproken dat er ondersteuning komt voor ondernemers die in zo’n zone moeten zijn. Deze ondernemers kunnen vanaf komend voorjaar tot 5000 euro subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een uitstootvrije bestelbus. Maandag 30 november is de subsidieregeling in internetconsultatie gegaan.

Elektrische bussen zijn goedkoper in onderhoud en gebruik, maar duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot en met 2025 subsidie krijgen bij de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische bestelbus. Omdat de prijs van een bus afhangt van de omvang, is de subsidie 10% van de nieuwprijs, met een maximum van 5000 euro. In combinatie met de subsidie kunnen ondernemers fiscale instrumenten inzetten die een korting opleveren bij de aanschaf van een schone bus, zoals de milieu-investeringsaftrek.

In de voorgestelde regeling staat een aantal voorwaarden. Zo moet de bestelbus een minimale actieradius van 100 kilometer hebben en komt er per bedrijf een maximum aan het aantal bestelbussen waarvoor subsidie mag worden aangevraagd. Bij doorverkoop binnen drie jaar moet verkregen subsidie deels terug worden betaald.

Tot en met 2025 is in totaal 185 miljoen euro beschikbaar voor het stimuleren van schone bestelbussen. Voor 2021 is er 22 miljoen beschikbaar subsidie, en op is op. De komende jaren loopt het subsidiebedrag terug omdat er steeds meer en goedkopere elektrische bestelbussen op de markt komen.

Extra steun

Het kabinet wil juist de kleine ondernemer tegemoet te komen bij de overstap op een uitstootvrije bestelbus. Staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) heeft met MKB Nederland afgesproken dat eigenaren van bestelbussen uit de Euroklasse 4 een extra financieel steuntje in de rug kunnen krijgen in de aanloop naar de introductie van emissieloze stadscentra vanaf 2025. In de consultatie wordt onder andere gevraagd naar hoe dit extraatje vorm zou kunnen krijgen.

Ook de overstap op een schone vrachtwagen wordt volgend jaar aantrekkelijker. Daarnaast werken overheden samen met de netbeheerders aan een landelijk dekkend en betrouwbaar netwerk van laadpalen. Verspreid over Nederland starten begin 2021 meerdere proeven met publieke laadpleinen voor vrachtwagens en bestelbusjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.